miercuri, 29 februarie 2012

PEYOTE PLAT – SCĂDERE RAPIDĂ ÎN INTERIORUL LUCRĂRII

Foarte important: creşterea şi descreşterea în interiorul lucrării (indiferent că sunt treptate sau rapide) sunt folosite numai pentru a conferi textură şi volum, forma 3D lucrării, nu pentru a mări sau micşora lucrarea în ansamblul ei.

Lucrăm în peyote normal, până ajungem la punctul unde dorim să descreştem, marcat printr-un cerc negru în fig. 1.
Pasul 1 Coasem prin următoarea margică, fără a lua una nouă pe ac, exact ca la pasul 1 din scăderea graduală (Fig. 1).


Continuăm rândul în direcţia de lucru, apoi schimbăm sensul de coasere, până ajungem în punctul unde am scăzut.

Pasul 2 Ajunşi aici, urmează să lucrăm în peyote normal, făcând abstracţie de faptul că în rândul anterior sunt două mărgele pe care le “sărim”: luăm una nouă şi coasem prin următoarea (Fig. 2).



Ignorăm pauza, spaţiul format în lucrare, pentru că tocmai acest spaţiu gol face ca lucrarea să îşi schimbe forma, să descrească.

Cusatura Backstitch

Vorbim aici, in cele două filmuleţe, despre broderia cu mărgele (backstitch), mai exact despre trei modalităţi de ataşare a mărgeluţelor de o bază textilă sau din piele.

În funcţie de modelul trasat pe suportul textil, se alege tipul de broderie adecvat.

Dacă este vorba despre cusături drepte sau în unghiuri, se alege tipul 1. Dacă avem de cusut linii curbe, alegem tipul 2, iar dacă este vorba despre cusături de fineţe (oricare ar fi forma lor) sau caboşoane, se alege tipul 3.

Cu cât este mai fină broderia pe care dorim s-o obţinem, cu atât adaugăm mai puţine mărgele de-odată.

 

 

Sursa:

Materiale folosite in weaving - partea a II-a

Ata de insirat

Ata pentru insirat este valabila intr-o varietate de marimi si marci. Vorbim despre un fir sintetic, special conceput pentru beading. Diametrul ei este foarte redus, pentru a intra prin minusculele gauri ale acelor si cele ale margelelor. Adesea este formata prin rasucirea mai multor fire mai subtiri, ca un snur. De obicei ata speciala pentru margele este mai rezistenta si mai fina decat cea pentru cusut.

FireLine - este foarte rezistenta si nu se incurca, poate avea doar nuante de gri sau crystal, adica transparenta.



Este un fir cerat, care se foloseste si in pescuit. Cand il taiem, capatul este neted, deci usor de introdus prin ac. Se potriveste cel mai bine cu ace marimea 10, 12 si 13. Este foarte rezistenta (rezistenta ei este comparabila cu aceea a sarmei de margelit) si nu se incurca.

Este la fel de matasoasa ca si Nymo, dar nu se intinde.

Este mai potrivita decat Nymo in lucrul cu margelele ale caror capete nu sunt slefuite si rotunjite, ci taioase (bugles sau cristale), pentru ca nu se taie.


Nymo - este o ata cerata care a fost la inceput destinata industriei textile. Exista intr-o foarte mare varietate de culori si marimi. Marimea atei Nymo incepe de la "00" si "0" - cele mai subtiri, trecand prin A, B, C, pana la F, cea mai groasa.
B este potrivita pentru bijuterii mici (cum ar fi de ex. cercei), din margele mici, care necesita trecerea acului de mai multe ori. Pe cand marimea D este potrivita pentru proiecte mai mari (ex. bratara sau colier), unde folosim margele mai mari si trecem acul de mai putine ori.
Cea mai populara este marimea D.




Silkon – este confectionata din nailon. Este foarte rezistenta, nu se incurca si este perfecta pentru insirarea de pietre sau margele metalice.
Vine in 3 marimi:
- “lightweight” pentru margele usoare, ca perlele, cristalele etc.
- “medium-weight” pentru margele de plastic, sticla sau lemn
- “heavyweight” - pentru pietre semipretioase, pietre de sticla mai mari si margele de metal.
Este de asemenea valabila intr-o mare varietate de culori.




In afara de cele trei marci de fire, mai exista si alti producatori: Beadalon, The BeadSmith Power Pro, Silamide Nylon Thread etc.

Tot pentru insirarea margelelor se mai pot folosi si firele elastice.

Tratamente pentru ata de insirat

Inainte de a ne apuca de lucru cu margelele, ar i fi o idee buna sa tratam ata cu ceara de albine sau cu balsam special pentru ata. Ata, astfel tratata, este protejata impotriva umezelii si este un pic intarita, ceea ce o face mai usor de folosit. De asemenea, trecerea atei prin acest balsam special sau chiar balsam de buze poate preveni deteriorarea in timp si incalcirea atei.

Ceara de albine se comercializeaza in bucati (ca sapunul). Prin frecarea firului cu ceara, acesta devine mai dur. Totusi, unii artizani nu o prefera, pentru ca face firul lipicios si incomod de folosit si atrage impuritatile.

Balsamul pentru ata este alternativa mai buna la ceara de albine. Se vinde in cutiute de plastic, in magazinele specializate in beading. Ata speciala pentru lucrul cu margele, de exemplu Nymo, este foarte greu de folosit daca nu este tratata cu acest balsam. Nu este asa de lipicios si, deci, nu se murdareste repede.

Balsamul Thread Heaven a fost conceput si dezvoltat special pentru tratarea atei de margelit. Enumeram doar cateva dintre avantajele acestui balsam: nu ingheata, nu se topeste, prelungeste durata de viata a atei si, deci, a bijuteriei finite, nu este toxic, este lavabil, previne deteriorarea atei, provocata de frictiuni repetate in timpul insirarii margelelor. Nu se cojeste in timp, firul tratat cu acest balsam nu isi va schimba niciodata culoarea, si va fi protejat de actiunea razelor UV. In timpul tratarii atei, frecand firul intre degete, dezvoltam o mica sarcina de electricitate statica. Aceasta face ca firele sa se respinga usor, deci sunt prevenite incalcirea si uzura atei pe parcursul lucrului, daca folosim fir dublu. Capatul atei nu se va mai ciufuli in multe mini-firicele, deci firul va fi mult mai usor de introdus in ac. Nodurile accidentale sunt foarte usor de descalcit.



Ace

Exista o varietate de ace, de diferite marimi, forme si marci. Infatisarea lor este asemanatoare celor ce cusut, dat totusi sunt deosebite de acestea.

Acele “wide eye” sau “big eye” – ochi mare – aproape intregul ac este un ochi, ascutit la ambele capete. Este ideal in lucrul cu panglica sau alt textil care este prea lat pentru un ac normal. Este confectionat din otel placat cu nichel. Intra cu usurinta prin orice gaurica a margelelor si nici nu rugineste in timp.


English needles arata exact ca acele de cusut. Avantajele lor sunt: subtirimea extrema, duritatea relativ mare, gaura extrem de ingusta, care permite trecerea acului de minimum 3 ori prin orice tip de seed bead.



Twisted needles sunt confectionate prin rasucirea a doua fire de sarma foarte subtire, de otel sau alama. Firele formeaza la capat o bucla, prin care intra ata. Sarma este relativ moale, astfel ca gaura acului se poate ajusta cu clestele, pentru a se potrivi gaurii margelelor alese.

Toate sunt de foarte buna calitate, atat flexibile cat si rezistente.

Sugestii pentru depozitatarea acelor: plasati-le separat, in cutiute din plastic dur, special destinate lor, in functie de tip si marime. Puteti opta pentru magneti mici sau pentru banda adeziva cu magnet, pe care o puteti lipi pe interiorul capacului oricarei cutii de margele.


Adezivi

Diferite tipuri de lipici se folosesc pentru a securiza nodurile finale si pentru a atasa diferite componente (accesorii, findings) la lucrarea de baza.

Unul dintre cei mai populari adezivi este E6000, transparent, gros, care se usuca in timp indelungat, dar ramane flexibil si rezistent la umezeala. Cititi acest articol, pentru a vedea cat de minunat este acest produs, pe care eu vi-l recomand din toata inima, fiind de o calitate foarte ridicata.

Se mai pot folosi adezivii instant. Avantajul este ca lipesc imediat, dar au si dezavantaje: lipitura este vizibila, se cojesc in timp, dar, cel mai grav, “ard” margelele daca le ating, altereaza consistenta si culoarea lor initiale. De aceea sunt indicati mai les la noduri. Alternativa ar fi lacul de unghii incolor. Indiferent ce solutie alegeti, intotdeauna lucrati in spatii bine ventilate, evitati sursele de foc si inhalarea substantelor.

O sugestie buna este folosirea scobitorilor pentru lipiriea de finete (aplicarea unei cantitati mici de adeziv pe suprafete mici) si a servetelelor de hartie pentru indepartarea surplusului de adeziv. Acest pas se elimina daca tubul adezivului este prevazut cu un dispozitiv special de aplicare: G-S Hypo Cement – intial destinat cesornicarilor, incolor, are putere medie de lipire, se usuca in 10-15 minute si total in aproximativ o ora si nu afecteaza suprafetele pe care este aplicat, este ideal pentru artizanat.



Ring mandrel si bracelet mandrel

Sunt instrumente conice, gradate sau nu, cu ajutorul carora se determina marimea inelelor sau a bratarilor. Pot fi confectionate din plastic, lemn sau metal.

Bead board

Bead board-ul poate fi cel mai bun prieten al artizanului. Nu s-ar putea spune ca este un instrument vital, suta la suta necesar, dar poate fi de mare ajutor in ordonarea margelelor, ne ajuta sa vizualizam mai bine bijuteria finita si sa economisim timp.


Roata culorilor

Este folosita pentru a usura alegerea corecta a culorilor. Nu exista culori frumoase sau urate, mai degraba e vorba de o culoare nepotrivita intr-o combinatie. Cum amestecam culorile in designul de bijuterii este o chestiune legata de gustul propriu, care este influentat de tendintele modei, natura sau alti factori. Amestecul culorilor si experimentarea de noi combinatii sunt incitante, iar roata culorilor este exact unealta de care avem nevoie ca sa nu dam niciodata gres.



Razboi de tesut (loom)


Este folosit pentru a crea bijuterii din margele sau obiecte de decor mai mari (carpete, tablouri, posete sau abajururi etc.). Alternativa este lucrul cu acul, folosind metoda “square stitch”, dar

este mai anevoioasa si lucrul inainteaza mult mai greu.

Containere

Exista pe piata cutii speciale pentru margelele mici, compartimentate, de diferite marimi si forme (rotunde sau dreptunghiulare).


Furnituri

Furniturile sunt componente care au in principal un scop practic in designul de bijuterii, dar, in acelasi timp, ele pot fi si decorative. Se folosesc pentru a lega parti ale bijuteriei, pentru a impiedica margelele sa cada si pentru a securiza bijuteria, atunci cand ea este purtata. Majoritatea furniturilor sunt metalice, dar pot fi confectionate si din orice alte materiale.


Sisteme de inchidere, terminatii si accesorii de legatura (conectoare)

Inchizatorile se gasesc in orice magazin cu profil de hobby si pot fi intr-o mare varietate de culori, finisje si materiale.

Cele mai folosite inchizatori sunt: hook, toggle, lobster, spring. Ultimele doua tipuri sunt mecanice, adica au parti care se misca, actionate manual.




Inchizatorile mai pot fi magnetice, cu surub sau ajustabile cu clestii.





Crimpuri – de forma rotunda, ca o margica, sau tubulare – se folosesc pentru a securiza terminatiile si se turtesc cu ajutorul clestilor, pentru a se plia perfect pe fir.



Componente de metal pentru finalizare – se ataseaza inaintea inchizatorilor si fac legatura dintre acestea si lucrarea din margele. Sunt de obicei din metal (de diferite tipuri si culori), se ataseaza cu adeziv sau prin ajustarea cu ajutorul clestilor.



Conectoare sau spacere – cu doua sau mai multe inele si gauri, se folosesc pentru a conecta sirurile dintr-un anunit design. Pot avea rol practic sau pur decorativ.


Agatatoare pentru pandantive pot fi simple, ca jump ring-urile sau elaborate si foarte decorative, asemeni pandantivelor pe care le sustin.



Jump rings

Sunt mici zale de metal folosite pentru a lega parti componente ale unei bijuterii sau pentru terminatii. De obicei, zalele sunt comercializate gata deschise, fapt ce constituie un avantaj. Pentru deschiderea sau inchiderea lor folosim clestii. Asigurati-va ca v-ati insusit metoda corecta de deschidere si inchidere a zalelor conectoare.



Split rings sunt inele din sarma rasucita de mai multe ori (asemanatoare celor de la brelocuri). Sunt mai sigure decat jumpring-urile, pentru ca nu se deschid accidental.


Jump rings si split rings se masoara dupa marimea sarmei din care sunt confectionate, diametrul lor exterior este OD (outside diameter) si cel intern – ID (inside diameter). Exemplu: 18-gauge, 6 mm OD inseamna o za facuta din sarma de marimea 18 si care are diametrul exterior de 6 mm).

Ace cu bucla si cu cap – sunt bucati de sarma, de diferite marimi si din diferite tipuri de metale, care previn caderea margelelor prin terminatia tip bucla sau bila.




Tortite pentru cercei – componente cu ajutorul carora este prinsa partea de margele a unui cercel de lobul urechii. Cele mai cunoscute sunt cele tip “french hook”. Apoi sunt cele “cu surub”.
Pot fi simple sau mecanice.




Alte tipuri de accesorii metalice sunt asa-numitele blanks – acele pentru brose si bazele de metal pentru bratari tip catusa, agrafe, coliere, inele etc.




Drop Charms – elemente mai degraba decorative si mai putin functionale, aduc un plus de frumusete bijuteriei finite. Pot fi confectionate din orice fel de material, dar cel mai adesea sunt metalice.






Bead stopper - arata ca niste arcuri, sunt confectionate din otel inoxidabil. Sunt niste mici accesorii care ne ajuta sa evitam accidente de genul: incurcarea atelor cand lucram la un colier multisir sau alunecarea margelelor de pe fir tocmai cand ele erau aproape gata insirate.


Banda adeziva (de tip scotch sau leucoplast), cleme cu clesti (unealta folosita de electricieni, asemanatoare cu dintii de crocodil), instrumente de masurat flexibile (metru de croitorie sau ruleta), rigla, foarfece speciale pentru taierea firelor (pe care nu este indicat sa le folosim si la taierea altor materiale, deoarece se vor deteriora).



Materiale folosite in weaving - partea I

In lucrul cu margelele apar mereu intrebari. In incercarea de-a raspunde macar la unele din ele am conceput acest articol, in care am enumerat mai multe tipuri de materiale, am inclus si informatii despre fiecare in parte, dar nu le-am prezentat exhaustiv. De asemenea, multe dintre materialele prezentate nu sunt folosite strict numai in weaving (agatatoare pentru pandantiv, roata culorilor, bead board etc.), iar altele nu au fost prezentate deloc, considerandu-le nespecifice (ex.: clestii).

Este posibil sa ne intrebam ce marime de margele sa alegem. Alegerea marimii se face in functie de cum dorim sa arate lucrarea finita. Folosind margele mici vom obtine o lucrare mai condensata, delicata ca aspect al tesaturii decat cu cele mari. Alte criterii de luat in calcul sunt numarul margelelor pe care urmeaza sa le folosim si cat de familiarizati suntem cu weaving (incepatori sau avansati). Proiectele in care sunt necesare margele mici dureaza mult mai mult, necesita foarte multe margele, lucrul cu ele este mult mai dificil. Anevoioasa este, de asemenea, si coaserea prin aceleasi margele de mai multe ori.
Atunci cand alegem tipul si marimea
de ata cu care vom lucra trebuie sa tinem seama nu de marimea margelei, ci de cea a gaurii ei. Din pacate, nu toate margelele de aceeasi marime au gaura la fel de larga. De exemplu, margelele japoneze au gaura mai mare decat cele de aceeasi marine, dar care provin din Cehia. Margelele cilindrice au gaura mare, dar peretii subtiri. Avantajul este ca sunt foarte mici, dar dezavantajul este ca sunt foarte casante.

Margele de sticla
Calitatea lor difera in functie de producator: cele din China sau India au mai putine culori decat cele europene. Cele mai cunoscute margele europene sunt cele fabricate in Cehia. Sunt adesea presate sau manufacturate in matrite si au diferite forme: flori, frunze, animale, fructe. Alt tip de margele cehesti sunt cele fire polished, procedeu care le confera un plus de stralucire. Mai spectaculoase decat acestea sunt margelele de cristal, pentru ca stralucesc in lumina ca diamantele. Cristalul se obtine amestecand sticla de calitate cu plumb. Cele mai calitative sunt cele fabricate in Cehia si Austria, iar versiuni mai ieftine provin din China. Forma si fatetarea se obtin prin procese mecanizate de taiere. Marimile variaza de la 4 mm (conice), pana la 8 mm (ovale). Cromatic variaza foarte mult, cel mai adesea sunt transparente. Din punct de vedere al formei, cristalele pot fi taiate geometric (biconice si rotunde sunt ele mai cunoscute) sau fancy.

Majoritatea margelelor de sticla sunt fabricate, dar exista si cele confectionate manual, individual.

Margelele de lampa.
Se obtin prin aplicarea de straturi de sticla topita pe tije metalice. Se poate folosi si foita din metale pretioase. Confectionarea lor este o adevarat arta iar ele insele sunt opere de arta, niste bijuterii in sine. Sunt extrem de scumpe si de valoroase, unele pot fi chiar unicate.


Alta categorie de margele sunt cele create prin combinarea metodei hand-made cu cea mecanica. Exemplu: margelele confectionate manual, fatetate manual sau taiate si fatetate pentru a imita pietrele semipretioase.
 
Margele de nisip si cilindrice
Sunt disponibile in orice culoare si stil ne-am putea vreodata imagina. Sunt cunoscute sub denumirea de “margele de nisip”, dar sunt confectionate din sticla topita. Culoarea lor se obtine prin amestecul de metale sau alte chimicale. Sticla topita este extrudata si se formeaza margelutele. Cand se racesc, sunt sortate in functie de marime (de la nr. 15 – cele mai mititele, pana la nr. 6 – cele mai mari). Forma lor este cilindrica sau rotunjita la capete.

Margelele de nisip si cele cilindrice sunt destinate obtinerii unor tesaturi sau unor siraguri subtiri, fine. Cea mai buna calitate o au cele
fabricate in Japonia si Cehia.
Cea mai cunoscuta, folosita si versatila marime este nr. 11. Nu uitati: cu cat este mai mare numarul, cu atat este mai mica margica. Margelele cilindrice (de exemplu Delica) sunt disponibile intr-o mai mica varietate de marimi.
Tipuri de margele de sticla, in functie de producatorul lor

Miyuki Japonia

Delica
Aceste margele de calitate superioara, au o forma perfect cilindrica (capetele retezate perfect), cu pereti subtiri si gauri mari, fapt ce va permite sa treceti cu acul si ata de mai multe ori prin aceeasi gaura. Sunt perfect uniforme intre ele. Sunt fabricate de Miyuki in Japonia. Sunt ideale pentru modelele “brick” si “peyote stitch”. Exista in trei marimi: nr. 15, foarte mici, nr. 11 (cea mai populara marime) si nr. 10 (mai mari).

Cu toate ca sunt un
pic mai scumpe decat celelalte margele de nisip, merita, datorita calitatii foarte bune.

***Tot Miyuki mai fabrica si alte tipuri
de margele:

Bugle” – sunt margele lungi si subtiri, cilindrice, intr-o varietate de culori, infatisari si “rasuciri”. Marimea lor variaza
de la aproximativ 2 mm lungime (nr. 1), pana la 25 mm. Cele mai populare sunt nr. 2 (4 mm), nr. 3 (6 mm) si nr. 5 (12 mm). Se folosesc cel mai adesea pentru a infrumuseta si finisa un model alcatuit din margelute de nisip.

Fringe” – sunt micile margelute ce
arata ca un “drop”. Sunt perfecte pentru terminarea unui rand al proiectului.

Hexagonale sau hex – margele extrud
ate, cu sase laturi, cu gauri foarte mari si pereti foarte subtiri. Ca marime seamana cu Delica, dar cromatic si din punct de vedere al finisarii sunt mult mai limitate.
Rondele
Patrate


Triunghiulare – marimea 12 si 9, aspect fatetat, cu trei laturi. Finisajul si culorile sunt foarte limitate, dar totusi sunt foarte des intrebuintate, datorita stralucirii si frumusetii lor.
Toho – Japonia

Firma Toho, tot din Japonia, este alt producator de margele
de nisip, cel putin la fel de cunoscut ca Miyuki. Produsele lor:

Toho treasures – margelute cilind
rice, foarte asemanatoare cu Delica. Pot fi de 1.8 mm si 3.3 mm, pot avea infinite culori si stiluri de finisaj.

AIKO – aproape perfect egale ca marime si forma. Sunt disponibile in aceleasi culori ca Toho.

In afara de aceste doua mentiuni speciale, Toho fabrica exact aceleasi forme de margele ca la producatorul Miyuki, pe care le-am enumerat deja mai sus: rotunde, hexagonale, triunghiulare, bugles, cubice etc. Margelele tip picatura fabricate de ei se numesc Magatama.


Matsuno – Japonia

Dyna-Mites – Su
nt fabricate de Matsuno din Japonia. Au o mare varietate de culori si forme.
Jablonex – Cehia
Ornela – Sunt margele de nisip fabricate in Cehia, marca Jablonex.
Vin deja insirate. Sunt
consistente in marime si culoare si sunt mai ieftine decat celelalte.



Tot de catre grupul Jablonex (dar si de producatorii japonezi) sunt fabricate si margelele de nisip Farfalle (fluture, it.), delicate, de forma unor fluturi, intr-o mare varietate de culori si finisaje, confera eleganta oricarei broderii sau bijuterii. Sunt disponibile in doua marimi: 3.2 x 6.5 mm si 2 x 4 mm.


Marimea margelelor de nisip


Margelele de nisip au marimi cuprinse intre 15/0 s
i 6/0. Cea mai populara marime este marimea 11/0. In general, marimea 6/0 este mai mare decat 15/0. Deci, cu cat mai mare numarul, cu atat mai mica marimea.

Tabel cu corespondenta marimii mar
gelelor

*Echivalentul in milimetri nu este universal valabil, el poate diferi, in functie de producator (dar nu semnificativ).


Este recomandabil sa folositi ata si ace special confectionate
pentru insirarea de margele.


Forma margelelor

Iata cateva dintre cele mai cunoscute forme de margele folosite in weaving (si nu numai).

Tipuri de finisaje

Margelele de nisip sunt de mai multe feluri. Mai jos gasiti cateva din tipurile de margele, dupa infatisarea lor. Am pastrat si denumirile originale, in limba engleza.

Transparente (transparent) – margele prin care se poate vedea, limpezi. Pot fi si matuite (frosted)

Opace (opaque) - margele care pot avea luciu, dar prin care nu se poate vedea. Pot fi si matuite

Opace curcubeu (opaque rainbow) – irizate, cu efect AB – finisarea se aplica in timp ce margelele sunt inca fierbinti

Frostred (semi-frosted) – margele semi-transparente, matuite, care au o infatisare “inghetata”

AB – Aurora Borealis sau curcubeu – margele multicolore care pot fi transparente, opace sau “frosted”. Termenul a fost introdus in beading de Daniel Swarovski, atunci cand a primit o provocare de a realiza acest tip de finisaj la cristale, din partea lui Christian Dior.

Iris – margele ce prezinta o infatisare metalizata

Ceylon - margele transparente, lucioase, ce au o stralucire uniforma perlata.

Lucioase transparente (luster – transparent) si lucioase opace (luster – opaque) – cu finisare lucioasa, aplicata pe o margica transparenta. Luciul aplicat este fie alb, fie colorat

Gold lustered – margele transparente pe care s-a aplicat o finisare aurie, conferindu-le o stralucire subtila

Mate (matte) – cu supratata matuita, in culori foarte bogate si vii

Dyed rainbow – margele transparente care au fost vopsite si apoi arse in cuptor

Inside-color sau lined – margele transparente care au aplicata in interiorul lor o culoare opaca

Galvanizate (galvanized) – metalizate, unde baza amestecului de metale o constituie zincul. Finisarea poate fi lucioasa sau mata si, din pacate, se poate coji usor. Pentru a impiedica acest lucru nedorit, fie margelele se pot pulveriza cu Krylon sau alt fixativ acrilic, prelungind astfel durata de viata a finisarii margelelor, fie se pot alege cele cu "permanent galvanized finish" (cunoscute si ca permanent finish sau PF), cum ar fi cele fabricate de firma Toho.

ATENTIE! Daca se recurge la pulverizarea cu lac acrilic, este indicata testarea lui intai pe o suprafata mica de lucrare, pentru ca pot schimba culoarea margelelor.

Metalice (Metallic) – margele cu o infatisare metalizata stralucitoare. Sunt intai incalzite si apoi pulverizate cu cositor oxidat. Cu cat este mai gros stratul de metal pulverizat, cu atat e mai inchisa culoarea margelei

Higher-metallic – au suprafata acoperita cu aur si apoi se pulverizeaza pe ele titan oxidat

Silver lined sau gold lined - margele transparente ce prezinta o anumita stralucire argintie sau aurie in interiorul gaurii.

Nickel plated matte – placate cu nichel

Placate cu metal (aur, rodiu, cupru etc.) – foarte frumoase, dar cele mai scumpe si mai pretioase.


Margele ceramice si de portelan
Sunt confectionate din argila. Pot fi simple, in culoarea naturala a argilei sau foarte spectaculos colorate.

Pot fi vopsite cu pensula sau scufundate in vopsea.

Pot avea modele si desene care au fost tiparite sau lipite prin transfer, la caldura – procedee care necesita mai putin timp de fabricare si care confera uniformitate modelului, spre deosebire de cele pictate manual, care sunt mai valoroase, dar mai neuniforme.

Pot fi glazurate, prin acoperirea lor cu sticla colorata sau transparenta.





Margele de metal
Pot fi confectionate integral din metale comune (cupru, nichel, cositor, aluminiu etc.) sau pretioase (aur si sterling silver) sau pot fi din metale comune si placate cu metale pretioase. Exista si margele obtinute prin alierea diferitelor metale.

Finisarea este o tehnica folosita pentru a schimba culoarea suprafetei metalice. Finisarile inchise la culoare sunt cunoscute drept “oxidare” sau “antichizare”.

Majoritatea margelelor de metal pline in interior, masive, sunt turnate sau modelate cu matrita. Cele goale pe dinauntru sunt facute din doua placute de metal stantate, lipite intre ele.


Margele de plastic
In vreme ce unele margele de plastic sunt ieftine si de slaba calitate, altele pot fi si scumpe si foarte cautate, de exemplu cele din bachelita sau celuloid. Rasina artificiala este folosita pentru a confectiona margele lucioase, colorate sau pentru a crea imitatii ale unor materiale naturale (chihlimbar si chinovar). Din acril se pot obtine imitatii ale margelelor metalice. Tot cu plastic se pot imita materiale precum: osul, carapacea de testoasa sau perlele.

Polimerul este si el un material sintetic, folosit pentru a confectiona manual margele foarte spectaculoase prin forma si culoare.


Margele Tensha
Sunt tot sintetice, dar le vom trata separat, datorita celebritatii si frumusetii lor.

Se fabrica in Japonia de mai multe decenii. Au modele si desene care au fost lipite prin transfer (procedeu care necesita putin timp de fabricare). Sunt de fapt mărgele din acril (nu de portelan), foarte uşoare, bogat decorate, cu detalii de o frumuseţe deosebită, inspirate din pacea şi liniştea din grădinile tradiţionale din Japonia. Conturate uneori cu foiţă de aur, desenele par a pluti pe mărgele. Nu se zgarie si nu se cojesc. Se preteaza de minune la a fi folosite ca margele focale, minunate centre de interes pentru orice bijuterie.




Materialele organice (care provin de la vietati) cele mai des folosite sunt: perlele, lemnul, diferite seminte si samburi, scoici, chihlimbar, os si corn (de ovine sau bovine). Cel mai adesea margelele din aceste materiale sunt confectionate sau prelucrate manual.